Nepohodlný
13. 5. 2006
Ralph Fiennes a Oscarem oceněná Rachel Weisz ve výtečném thrilleru o hledání pravdy, nadnárodních společnostech a jejich neomezené moci a nehynoucí lásce.
Aktivistka
Tessa Quayle (Rachel Weisz) je nalezena zavražděná v odlehlé části
Severní Keni a nepřímé důkazy naznačují, že by se mohlo jednat o zločin
z vášně. Její manžel, britský diplomat Justin (Ralph Fiennes), trpí nad
ztrátou milované a rozhodne se dopátrat odpovědí na některé otázky
týkající se její minulosti. Postupné odhalování přináší šokující
zjištění přesahující původní Justinova očekávání a on sám se zaplétá do
velkých machinací, díky nimž začíná být ohrožen i jeho život...
Thriller Nepohodlný režiséra Fernanda Meirellese, čeští diváci znají jeho výtečný počin z brazilských slumů Město bohů,
je adaptací románu bývalého příslušníka britské zpravodajské služby
Johna le Carrého a pojednává o zoufalém hledání pravdy, kterou se někdo
snaží skrýt za každou cenu. Už dlouhou dobu se v našich kinech
neobjevil film, který má tak jasno ve svém sdělení a způsobu, jakým jej
docílí. Uznávám ovšem, že pro někoho se může cesta, po které se Nepohodlný vydává, jevit zbytečně komplikovaná.
Do snímku jsme uvedeni retrospektivním vyprávěním, které postihuje
relativně velký časový úsek, ovšem je zpracováno tak dynamicky, že
působí pouze dojmem krátkého prologu. Meirelles narušuje lineární
časovou následnost i nadále, a to zejména flashbacky z počátků
milostného vztahu Tessy a Justina. Tyto odbočky však, zejména v druhé
půli, působí dosti kontraproduktivně, protože výrazně zpomalují tempo.
V tomto bodě už vlastně slouží jen lehce povrchnímu prohlubování
postavy manžela, který stále více objevuje sám sebe a uvědomuje si svůj
vtah k ženě. Jeho motivace a city jsou v té době již dobře známé a
opakování pozbývá efektu a spíše tak narušuje divákovu soustředěnost,
protože do druhé linie žádné novinky ani zásadní záležitosti nepřináší.
Ony flashbacky jsou vlastně jedním ze dvou příběhů, které by vedle sebe
měly paralelně fungovat. Milostná linie z minulosti se střída s linií
současnou detektivní a jejich propojování na některých místech
bohužel skřípe.
Film bezpochyby na první pohled zaujme svou vizuální stránkou. Nepohodlný
totiž v určitých pasážích nabízí až dokumentární pojetí, které umocňuje
práce s ruční kamerou. Meirelles nechává rovněž vyniknout širokou
barevnou škálu a mnohdy vytváří vizuální kontrapunkty. Pastelově
barevná Afrika pulzuje životem, narozdíl od jednolitého šedivého
Londýna, jenž chvílemi působí až mrtvolným dojmem. V některých pasážích
je sice snaha o zdůraznění rozdílů až přílišná (návrat do temného
bytu/scéna z počátku vztahu), ale to jsou naštěstí jen malé
výjimky. Režisér nepodlehl tendencím vyobrazování černého kontinentu
s přílišným patosem, ke kterému už sama lokalita snímku bezpochyby
svádí, a zobrazuje bídu a utrpení domorodého obyvatelstva bez
přílišného přikrášlování a snah o vyvolání okamžité emocionální odezvy.
Spíše tak poukazuje na obyčejnost situace, se kterou se dotyční musí
vyrovnávat den co den a postupem času si její nevyhnutelnost budou
muset uvědomit i ústřední postavy.
Meirelles jednotlivé scény rozkouskovává a zase promptně a
elegantně slepuje dohromady. Změny v čase a prostoru jsou rychlé a
nečekané, stejně jako obměny postav či úhlů kamery. Sama kamera na sebe
upozorňuje velmi výrazně. V milostných pasážích díky jejím jemnýn a
klouzavým pohybům cítíme uvolnění a klid, zatímco v dramatické akci
jsme doslova propojeni s postavou, která ji prožívá za pomocí
nervózního těkání z místa na místo. Toto agresivní pojetí pak
v kombinaci s častou změnou prostředí ani na malou chvíli diváka
nepustí a nedá mu vydechnout. Zpočátku se může jevit problematické
větší množství postav, ovšem zdání klame, protože škála charakterů není
nikterak překombinovaná a jejich počet je navíc postupně redukován.
Ústřední dvojice podává excelentní herecké výkony. Ralph Fiennes
předvádí strhující koncert bez rozmáchlých gest a je výtečným
protipólem živelné Rachel Weiszové, která byla za svůj výkon oceněna
Oscarem, ač se vyskytuje pouze v pouhé třetině celého snímku. Chemie
mezi touto dvojicí funguje na výbornou a jejich vztah je lehce
uvěřitelnou a divácky akceptovatelnou záležitostí, stejně jako
politická zapálenost Weiszové či vnitřní klid Fiennese pracujícího na
zahradě.
Agresivní a zároveň velmi křehký film, pod jehož povrchem se toho ukrývá mnohem více než byste čekali.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář